Sejak kebelakangan ini, kita sering dimomokkan dengan revolusi kecerdasan buatan (Ai). Baik dalam bentuk penghasilan skrip teks, ataupun imej tiruan. Ada yang menyatakan bahawa banyak kerja bakal hilang, masyarakat ditakutkan bahawa kerja model contohnya, akan pupus, yang akan wujud menggantikannya adalah imej buatan, yang lebih comel dan indah dari model di alam realiti. Saya skeptik dan tidak percaya akan semua ini. Izinkan saya huraikan kenapa.
Sebenarnya jeritan bahawa teknologi bakal menghilangkan banyak kerja bukanlah jeritan yang baharu. Dahulu apabila teknologi robotik mula dibangunkan, ramai yang memomokkan pada masyarakat bahawa banyak kerja akan terhapus. Kilang akan tutup, dan yang akan flip burger di restoran adalah robot. Namun, hari ini kita melihat, walaupun teknologi robotik semakin maju, kilang masih beroperasi dan burger masih dimasak oleh manusia di restoran. Tidak dinafikan bahawa pekerjaan manusia makin mudah dan efisien, tetapi ia tetap tidak dapat memansuhkan intervensi manusia.
Yang ditekankan adalah teknologi baharu memansuhkan pekerjaan, tetapi yang tidak diceritakan adalah teknologi baharu juga mencipta pekerjaan baharu. Automated teller machine (ATM) mungkin menjadikan pekerjaan kaunter bank semakin sedikit, tapi dalam masa yang sama, ia juga mencipta pelbagai pekerjaan baharu, kilang penghasilan komponen elektronik ATM, penghasilan perisian ATM, maintenance ATM, pekerja sekuriti dan pemandu sekuriti untuk mengangkut wang keluar dan masuk ATM, dan pelbagai lagi pekerjaan dalam satu rantaian ekonomi ini sahaja. Ini baru satu contoh, produk moden semuanya mempunyai rantaian bekalan kompleks, semuanya adalah pekerjaan untuk manusia. Buku yang bagus dalam menerangkan rantaian ekonomi moden seperti ini adalah The World is Flat tulisan Thomas L. Friedman.
Saya merasakan, hingar-bingar revolusi Ai ini hanyalah buzz word, industri ekonomi perlu bercerita benda baharu agar kedengaran seperti adanya progres. Dahulu topiknya adalah blockchain, kini hampir tiada siapa lagi yang sibuk menyebut perihal blockchain. Yang ada adalah sifu-sifu Ai yang tumbuh bagai cendawan selepas hujan, profiting from the trend. Bukanlah Ai tidak ada sumbangan pada progres ekonomi dan teknologi, tetapi seperti perkembangan lain, ia adalah proses gradual bukan revolusi.
Saya masih ingat perbahasan ekonomi Ha-Joon Chang dalam sebuah bukunya, kata beliau orang sering mengatakan komputer merevolusikam ekonomi. Beliau kemudian melihat pada data, dan mengatakan bahawa mesin basuh lebih merevolusikan ekonomi berbanding komputer. Apabila mesin basuh tercipta, tenaga kerja dunia bertambah dua kali ganda. Mesin basuh memansuhkan kerja manual membasuh baju yang memerlukan tenaga yang banyak, hasilnya wanita di seluruh dunia dapat masuk ke alam pekerjaan dengan lebih banyak. Hal ini menambah kreativiti dan produktiviti serta merevolusikan ekonomi.
Saya juga skeptik dengan golongan yang memomokkan bahawa model dan selebriti akan menjadi tidak relevan apabila diganti dengan imej tiruan buatan Ai. Dalam pemasaran, aspek branding sangat penting, model dan selebriti mempunyai personal branding, mereka ada pengikut dan pengaruh. Tiada siapa yang akan yakin dengan produk yang digayakan oleh imej tiruan dan manusia palsu, sebaliknya manusia yakin dengan produk yang digunakan insan yang hidup dan berpengaruh. Jadi untuk mengatakan iklan akan hanya bergantung pada imej cantik berbentuk tiruan adalah naif.
Ai mungkin boleh menulis buku, tetapi ia memerlukan “orang” untuk menyuruhnya menulis buku, ia perlukan arahan atau prompt. Ai boleh melukis, tetapi ia memerlukan “orang” untuk menyuruhnya melukis. Dalam kata lain, Ai tiada agensi sendiri, ia masih bergantung kepada manusia. Manusia mempunyai agensi, dia boleh menulis dan melukis sendiri. Dia boleh menetapkan tujuannya sendiri tanpa arahan.
Oleh itu, saya merasakan Ai bukan sebuah revolusi. Tidak dinafikan ia memudahkan urusan manusia. Sama seperti teknologi baharu lain. Memudahkan bukan revolusi, ia adalah proses progres teknologi yang gradual. Seperti proses-proses yang lain.
Related Posts
Author of several books including Berfikir Tentang Pemikiran (2018), Lalang di Lautan Ideologi (2022), Dua Sayap Ilmu (2023), Resistance Sudah Berbunga (2024), Intelektual Yang Membosankan (2024) and Homo Historikus (2024). Fathi write from his home at Sungai Petani, Kedah. He like to read, write and sleep.