Oleh: Nuraqal Auji
“Spesies manusia sememangnya boleh, jika berkehendak, melangkaui (keterbatasan) dirinya, bukan hanya sekadar secara rambang/rawak iaitu satu individu disini (melangkaui keterbatasan dirinya dari satu aspek-aspek tertentu) dan satu individu ditempat lain (melangkaui keterbatasan dirinya dari satu aspek-aspek yang lain pula)..tetapi secara menyeluruh sebagai umat manusia sejagat (seluruh manusia boleh melangkaui keterbatasan dirinya dari segala aspek). Kita memerlukan nama panggilan kepada kepercayaan baharu ini. Mungkin transhumanisma adalah sesuai: orang tetap kekal sebagai orang, tetapi melangkaui dirinya sambil menyedari terdapatnya kemungkinan baharu dan melangkaui (keadaan bentuk) semulajadi manusia dirinya.”
(Julian Huxley, Agama tanpa Wahyu, 1927)
Ringkas Tentang Hikayat Gilgamesh dan Frankenstein tentang keabadian dan menghidup kembali
Dahulu, kononnya dikatakan terdapat seorang raja bernama Gilgamesh pada tamadun terawal di Sumeria iaitu terletak di selatan Mesopotamia, sekarang adalah selatan Iraq, semasa awal zaman gangsa, dan merupakan salah satu tamadun terawal didunia beserta dengan Mesir Kuno, Greek Kuno, China Kuno dan Lembah Indus. Gilgamesh menjadi raja bagi negara kota Uruk. Malahan, didendangkan sebagai wira utama didalam mitos kuno Mesopotamia, dan dimasukkan sebagai protagonist didalam puisi Hikayat Gilgamesh ditulis didalam bahasa Akkadia semasa lewat kedua milenium Sebelum Masihi. Dia berkemungkinan telah memerintah diantara 2800 dan 2500 Sebelum Masihi yang kemudiannya didewakan.
Secara ringkasnya mengenai Gilgamesh didalam Hikayat Gilgamesh (Epic of Gilgamesh), dijadikan sebagai watak separa dewa yang memiliki kekuatan manusia luar biasa yang berkawan dengan Enkidu, mereka mengembara bersama-sama menewaskan gergasi Humbaba dan Lembu Kayangan, dimana lembu ini dihantar untuk menyerang mereka oleh Dewi Ishtar selepas Gilgamesh menolak tawaran menjadi pasangannya. Disebabkan Lembu Kayangan juga turut ditewaskan, maka seterusnya dihantarkan pula penyakit sebagai hukuman, dan yang mati adalah Enkidu, rakan Gilgamesh. Bermula dari itulah Gilgamesh mula takut dengan kematian dirinya. Dan mula mengembara mencari Utnapishtim, seorang bijaksana yang terselamat dari Banjir Besar, dengan itulah Gilgamesh mengharapkan untuk mencari keabadian.
Pengembaraan mencari keabadiaan telah pun bermula sejak dari tamadun awal manusia, dan bahkan mungkin lebih awal dari itu, cumanya cara mereka pada zaman tersebut hanyalah mampu setakat mengharapkan campur tangan kuasa ajaib, atau jampi serapah, atau mengawet mayat sebagai simbolik untuk merelialisasikan panjang umur luar biasa atau cubaan mencapai kehidupan abadi. Itulah salah satu intipati Hikayat Gilgamesh didalam pencariannya untuk kehidupan abadi.
Manakala tidak kurang pula kisah yang ditulis oleh Mary Shelley, seorang penulis karya yang tersohor untuk genre Gothic Novel iaitu Frankenstein yang antara intipati fiksinya adalah menghidupkan sambungan-sambungan mayat yang telah mati. Walaupun hanya sekadar fiksi, tetapi apabila diperhatikan trend secara ringkas seperti Dr. He Jiankui yang dikatakan telah berjaya membuat pengubahan genetik pertama untuk bayi manusia pertama yang berkeupayaan daya tahan terhadap HIV menjadi penanda kepada menuju manusia super dan memberi peluang memperpanjang usia jika HIV menyerang designer baby tersebut dan beberapa usaha lain umat manusia didalam cuba mencapai usaha yang direkodkan didalam mitos Gilgamesh dan fiksi dari Frankenstein yang cuba direalisasikan menjadi realiti. Bertitik tolak dari itu jugalah, menjadi suatu tugasan bagi penganut fahaman transhumanisma bagi menyiapsiagakan hak-hak tertentu untuk memastikan lancarnya penerimaan aliran pemikiran, peraturan yang boleh membentuk acuan masyarakat supaya segala perubahan radikal dengan dibantu teknologi boleh diterima masyrakat baik yang beragama atau yang bukan beragama. Antara hak yang ingin diperjuangkan adalah hak lanjutan dari self-expression body modification Freedom kepada Morphological Freedom.
Apa itu Morphological Freedom?
Manusia adalah makhluk pintar yang diberi mandat samada untuk membina sesuatu atau boleh juga untuk mengacau keseimbangan alam samada secara langsung atau tidak langsung. Salah satu cara untuk manusia melakukan kekacauan adalah dengan cara menerima pakai, memperjuangkan dan melaksanakan secara rela hak-hak kebebasan yang dari hak kebebasan itulah terbitnya salah satu hak lain yang dikenali sebagai Morphological Freedom.
Perlu difahami, mengacau keseimbangan alam bukanlah semata-mata hanya dalam konteks yang melibatkan bencana alam semulajadi, seperti gempa bumi, taufan, banjir dan sebagainya, tetapi mengganggu keseimbangan alam juga melibatkan sebarang perkara yang melanggar perintah dan larangan Tuhan. Antara contoh paling mudah adalah apabila Tuhan melarang tentang homoseksual, maka apabila manusia tetap memilih untuk melakukannya, antara kefasadan yang bakal dan telah menimpa adalah masalah psychology, masalah sosial, penyakit yang mematikan akibat homoseks yang bebas, tiada keturunan (melainkan hanya menumpang ambil anak angkat) dan sebagainya. Ini juga merupakan kekacauan dan kefasadan yang berlaku akibat tangan-tangan manusia.
Kembali kepada Morphological Freedom, ia adalah suatu hak asasi dimana ianya menekankan pembenaran kepada rakyat untuk memiliki keupayaan untuk mengubahsuai bentuk badan pada bila-bila masa menerusi teknologi seperti menjalani pembedahan, menerusi kejuruteraan genetic, menerusi nanotechnology dan memuat naik ego (minda dan emosi) ke tubuh badan baru. Dengan kata lain Morphological Freedom adalah seperti lanjutan atau the next stage untuk Body Modification/Freedom of Self-Expression.
Hak untuk hidup dan Hak untuk mengecapi kebahagiaan menerbitkan Hak untuk Bebas dan Hak untuk bebas melahirkan Morphological Freedom.
Timbulnya Morphological Freedom adalah bermula daripada secara asasnya dari akidah secularism dari zaman pencerahan eropah (peranan perintah dan larangan Tuhan dipisahkan dan tak boleh dijadikan panduan hidup/panduan moral/penetapan batasan sesuatu perkara) yang dari “akidah” tersebut melahirkan acuan hak untuk hidup yang sesuai cara sudut pandang secularism, iaitu hak untuk tidak mencegah diri individu itu bagi meneruskan kehidupannya walaupun apa cara sekalipun termasuklah jika perlu “mematikan kematian”. Ia merupakan pusat utama sesuatu hak, tanpanya hak-hak yang seterusnya tidak akan bermakna dan tak akan wujud.
Kembar kepada hak untuk hidup menurut acuan rangka secularism adalah hak asasi untuk mengecapi kebahagiaan (tetapi ikut cara secularism, bukan penentuan batasan kebahagian itu ditentukan oleh agama/suruhan Tuhan) kerana tidak ada maknanya memiliki kebebasan untuk hidup tetapi tidak memiliki potensi untuk mencapai kebahagiaan hidup dengan apa cara sekalipun (seakan mereka yang tiada tujuan, maka segala cita-cita untuk mencapai sesuatu akan terbantut sama sekali). Apa sekalipun, hak untuk hidup seharusnya seiring dengan hak untuk mengecapi kebahagiaan, kerana kematian atau sebarang ancaman (yang seumpama dengannya yang dikira sebagai mengancam existence diri) merupakan ancaman utama dalam usaha mengejar kebahagiaan.
Bermula dengan asas untuk mengecapi kebahagiaan dan hak untuk hiduplah, maka terbitlah dari kedua-duanya itu suatu hak yang dikenali sebagai hak kebebasan. Sekiranya kita cuba untuk meneruskan kehidupan, kita mestilah dibolehkan untuk bertingkahlaku secara bebas tanpa terikat (terutamanya dari terikat dengan suruhan Tuhan melalui syariatNya) dan tingkahlaku itu haruslah sesuai dengan keinginan diri bukan penentuan agama atau tuhan atau budaya atau sesiapa pun.
Demikian pula, oleh kerana setiap dari kita adalah berbeza, dan memiliki konsepsi kebahagiaan yang berbeza pula (kerana ianya adalah perkara hati nurani yang peribadi yang tidak boleh dipisahkan daripada tingkahlaku untuk mengejar kebahagiaan walau dengan apa cara sekalipun) kita sememangnya perlukan kebebasan untuk melaksanakan/ merelialisasikan perkara-perkara yang boleh mengecapi kebahagiaan (dalam konteks artikel ini salah satu elemen untuk mencapai kebahagian mutlak adalah apabila tiadanya kematian dan abadinya kehidupan).
Oleh kerana (penetapan sesuatu) nilai-nilai itu berbeza (antara seorang manusia dengan manusia yang lain), dan ketidaktentuan didalam illmu dan ketidaktentuan dari segi perbezaan kepintaran itulah yang membuatkan/menghasilkan kesimpulan diantara sesama manusia yang kerap kalinya bertentangan satu sama lain mengenai perihal cara yang paling t erbaik untuk bertingkahlaku walaupun sasaran kita semua adalah sama (iaitu mengecapi kebahagiaan), disinilah lebih-lebih lagi wajar bagi setiap individu manusia itu diberikan kebebasan untuk boleh melakukan pendekatan yang berbeza-beza supaya boleh diuji cuba dan gagal, supaya boleh saling membandingkan dan (supaya semua manusia boleh cuba) untuk mengejar kebahagiaan dengan caranya yang tersendiri sesuai dengan acuan sekularismanya.
Hak untuk kebebasan dan hak untuk kehidupan menandakan (sewajarnya) terbit hak untuk keatas badannya sendiri. Sekiranya kita memiliki hak untuk hidup, tetapi tidak memiliki kebebasan terhadap tubuh badan diri sendiri (tidak boleh buat ikut suka dengan badan ini) makanya dalam secularism kita tidak bebas dan masih terikat dengan budaya kuno, adat, komuniti, agama, undang-undang, peraturan agama dan sebagainya, maka hak-hak yang dianggap lebih maju dan bakal mendatang (iaitu morphological freedom) menjadi tidak relevan. Maka penting untuk sekularisma menjadi akidah/tunjang bagi negara demokrasi-kapitalisma dalam mencorakkan kebudayaan dan membentuk perundangan yang bakal menyediakan masyarakat untuk menuju kearah masyarakat baik yang beragama mahupun tak beragama untuk boleh mengadopsi fahaman Transhumanisma dari masa ke semasa samada secara sedar atau tidak untuk menerima Morphological Freedom dimasa hadapan.
Ini kerana, tidak sedikit masyarakat sudah semakin boleh menerima mana-mana individu yang mengatakan “badan aku mungkin lelaki, tetapi jiwa aku sebenarnya wanita, ataupun ada yang mengatakan badan aku mungkin perempuan, tetapi jiwa aku sebenarnya lelaki”, lalu masing-masing mengubahsuai bentuk badan (samada menyembunyikan, membuang atau memasang alat kelamin yang berlainan jantina). Perlu disedari dulunya masyarakat tidak dapat menerima golongan transgender, zaman sekarang sedikit demi sedikit sekularisma yang menjadi akidah/tunjang bagi negara demokrasi-kapitalisma telah berjaya menyediakan suatu corak pemikiran, kebudayaan dan perundangan hingga transgender (yang faham tentang islam tapi tetap memilih untuk ubah gender) dianggap normal dalam masyarakat. Penerimaan perkara ini dari sudut sistem perundangan dan kebudayaan telah menjadi bibit-bibit bersedianya masyarakat untuk menuju kepada era Democratic Transhumanisme (Citizen Cyborg: Why Democratic Societies Must Respond To The Redesigned Human of The Future, James Hughes, 2004) yang salah satu dari banyak trend-trend yang ada didalamnya adalah budaya mengubahsuai badan (Body Modification Culture) iaitu bersesuaian dengan konteks artikel ini yang menyentuh perkara yang jauh sedikit kehadapan yang ingin dicapai oleh para Transhumanist di masa hadapan iaitu Morphological Freedom (Body Switching Culture).
Perlu diingat, sekiranya badan ini dipaksa atau diancam (dengan batasan tertentu seperti syariat yang cuba melarang supaya jangan tukar jantina, jangan berperwatakan selain dari jantina asal, badan ini lemah dan akan mati atau badan ini akan berlaku penuaan dan lain-lain), kita tidak memiliki pilihan lain melainkan untuk patuh apa sahaja tuntutan si pemaksa (khususnya konteks penulisan ini “si pemaksa” itu bermaksud agama atau syariat tuhan) keatas diri ini jika diri ini ingin meneruskan kehidupan (yang terbatas dan mengikut norma kebiasaan). Malah pada pandangan Transhumanist, ianya menjadi lebih buruk lagi jika ada syariat yang cuba membataskan usaha yang bebas untuk membuat apa sahaja perubahan keatas badan atau cuba membataskan perpindahan tubuh badan, ini adalah sesuatu yang mengekang manusia untuk cuba mencapai salah satu elemen mengecapi kebahagiaan iaitu hidup kekal abadi.
Jika benar kita adalah orang yang mengakui kewujudan yang memerhatikan alam iaitu Si Pencipta yang Maha Tunggal dan Si Pencipta itu jugalah yang kita sembah mematuhi perintahNya, maka janganlah kita lupa dengan FirmanNya:
“Dan tidaklah patut bagi laki-laki yang mukmin dan tidak patut pula bagi perempuan yang mukmin, apabila Allah dan RasulNya telah menetapkan sesuatu ketetapan, akan ada bagi mereka pilihan yang lain tentang urusan mereka”
(Al-Ahzab: 36)
“Dan Tuhanmu menciptakan apa yang Dia kehendakki dan memilihnya. Sekali-kali tidak ada pilihan bagi mereka. Maha Suci Allah dan Maha Tinggi dari apa yang mereka persekutukan…”
(Al-Qashash: 68)
Kedua-dua ayat ini jelas Allah peringatkan sememangnya manusia Allah ada beri pilihan samada ingin serahkan kembali hak penentuan (definisi-definisi baik jahat, terpuji tercela, siksa nikmat, indah buruk, kebahagiaan & penderitaan, kebebasan & batasan, termasuklah perbatasan teknologi hingga ke tahapan tertentu dan lain-lain) itu kepada Allah dan ikut cara Allah atau ingin memilih cara sendiri yang tidak sesuai syariat Allah. Sekiranya Allah telah memilih kelahiran sebagai perempuan, kemudian sengaja memilih untuk mengamalkan budaya body modification sesuai pada zaman sekarang untuk bercirikan lelaki dan vice versa, maka golongan ini terkena dengan perintah “tak patut bagi laki-laki dan perempuan apabila Allah dan rasulNya menetapkan sesuatu mereka memilih pilihan lain” iaitu dengan berpegang dan mengikuti corak pemikiran trasnhumanisma dengan melaksanakan body modification. Ini jelas mengambil dan melanggar hak-hak Allah.
Begitu juga, jika zaman sekarang semakin menjadi norma yang normal perihal body modification, maka tak mustahil dengan perkembangan teknologi yang cuba diusahakan oleh para jurutera dan saintis yang berfahaman transhumanisma akan cuba membuat teknologi yang lebih radikal untuk melaksanakan body switching yang selaras dengan hak Morphological Freedom. Sekali lagi ini merupakan pelanggaran pada ayat Al-Ahzab ayat 36 dan Al-Qashash ayat 68.
Konteks dalil Al-Ahzab ayat 36 dan Al-Qashash ayat 68 juga menjadi suatu pelanggaran kepada hak-hak Allah apabila manusia memilih sendiri untuk menamatkan riwayatnya/kehidupannya sendiri (bunuh diri) tanpa alasan yang hak dan begitu juga apabila manusia cuba memperpanjang usianya secara radikal dengan melakukan body switching (jika benar mencapai teknologi ini) hasil dari hak Morphological Freedom. Kerana hak untuk membangkitkan manusia (dan makhluk lain) hanyalah hak Allah dan begitu juga dalam mengulangi-ciptaan (recreate) tubuh badan manusia yang baru juga hanyalah hak Allah dan seterusnya syarat membangkitkan manusia (dengan memasukkan roh ke tubuh badan baru) adalah secara normanya yang ditetapkan Allah adalah berlaku di hari akhirat (bukannya didunia ini seperti cita-cita yang cuba ingin dicapai Transhumanist), itu jua merupakan hak Allah bukannya hak manusia.
“…apabila Kami menghendaki, Kami sungguh-sungguh mengganti mereka dengan orang-orang yang serupa dengan mereka.”
(Al-Insan: 28)
“We have created humankind in the best of molds”
(At-Tiin: 4)
Mengubahsuai atau menambah teknologi pada tubuh badan manusia bukan hingga ke tahap radikal adalah dibenarkan, dan masih tidak menyalahi dengan dalil surah At-Tiin ayat 4. Jika tahapnya radikal hingga mengambil hak-hak Allah seperti disebutkan sebelumnya, maka berhati-hatilah.
Telah datangnya tawaran tipu daya supaya manusia membuat pilihan yang tak sepatutnya, jika mereka memilih sesuatu yang melanggar syariat (jika benar agenda Transhumanism dalam soal merealisasikan Morphological Freedom beserta technologynya menjadi realiti) dengan melanggar syariatlah kefasadan pasti menyusul, itulah sunnah Allah.
Persoalan/tawaran Sains Fiksi-if-to-be-true:
“Engkau tak mahu ke tubuh badan lain yang lebih baik dari sekarang?”
Atau “Kamu nak tak tubuh badan perempuan ke yang boleh menggantikan tubuh badan lelaki yang kamu miliki saat ini?”
“Kamu tak nak ke hidup kekal abadi dengan saling bergantian tubuh badan baru setiap kali?”
“Kamu tak nak ke bertemu kembali dengan orang yang tersayang seperti mak, ayah, isteri, anak2 yang dah mati dengan cara muat naik simpanan conciousnessnya ke tubuh badan sintetik pilihan kamu?”
“Kamu sebagai penjenayah kes bunuh, tak nak ke berpindah ke tubuh badan baru seorang yang innocent bagi melenyapkan kes jenayah kamu yang terdahulu?”
“Kamu tak nak ke the same Mahathir atau the same Najib rule malaysia? even they have different-different bodies for many many years?, the same George Bush, the same Ramses? the same Qarun?, the same Elon Musk, Steve Job, Why not?” (maybe)
Ingatlah, penggunaan teknologi secara radikal dan menyalahi etika dan kaedah syariat Pencipta merupakan suatu pilihan yang boleh membawa kefasadan dalam banyak aspek, jangan kita lupa:
“…Sambil ia(iblis) berkata: Tidaklah Tuhan kamu melarang kamu daripada pokok ini, melainkan (kerana Dia tidak suka) kamu berdua menjadi malaikat atau menjadi dari orang-orang yang kekal abadi (immortal)…”
(Al-Araaf:20)
Potensi masalah yang bakal muncul disebabkan pelanggaran etika wahyu dan pelanggaran perundangan wahyu atau syariat dalam cuba mencapai Immortality (atau minimanya sekurangnya cuba capai super-longevity dalam soal jangka hayat hidup manusia) pasti berlaku dan memberi impak pada cabang-cabang ekonomi, politik, sosial apabila berpotensi besar boleh berlakunya jurang sosial yang besar, sebagaimana kata-kata Blay Whitby seorang Pakar Kecerdasan Buatan dari University Sussex:
“History is littered with evil consequences of one group of humans believing they are superior to another group of humans”…”Unfortunately in the case of enhanced humans they will be genuinely superior. We need to think about the implications before it is too late”
Kenapa pentingnya mengetahui Morphological Freedom?
Cabang-cabang ilmu yang menjadi salah satu penyumbang kepada “agama transhumanisma” untuk disalahhguna diluar dari garis batasan adalah seperti nanotechnology, cybernetics, pharmacology, terapi genetik, dan keterkaitan ilmu computational neuroscience, information management, psychology, teori maklumat, kejuruteraan elektrik dan lain-lain sebagai usaha merelialisasikan penciptaan/kewujudan mind uploading (sila rujuk: www.minduploading.org dan https://carboncopies.org/) untuk menjayakan Morphology Switching (berpindah dari satu tubuh badan ke tubuh badan yang lain).
Sungguhpun perkembangan cabang-cabang ilmu yang disebutkan sebentar tadi masing-masing berada pada tahapan yang berbeza, kesemuanya saat ini telah pun berada pada kitaran awalnya yang tersendiri. Bukanlah mustahil perlaksanaannya nanti bukan sahaja akan tersebar luas malah akan menjadi suatu norma baru yang sesuai dengan acuan fahaman transhumanisma, maka mengketengahkan isu ini adalah kritikal bagi dunia muslim untuk konteks artikel ini adalah berkenaan morphological freedom (dan sebenarnya ditujukan juga untuk segala pakej lain yang dibawa oleh fahaman Transhumanisma, bukanlah hanya sekadar morphological freedom). Kegagalan untuk memenuhi permintaan menjawab persoalan dengan jawapan atau kegagalan untuk menyediakan jawapan pada masa yang tepat apabila fahaman tersebut telah mengakar dalam pemikiran dan jiwa masyarakat, dikhuatiri ianya boleh menjadi parah dan sukar dirawat lagi dalam pemikiran umat islam dan umat manusia, ini secara tak langsung akan merisikokan dengan lebih lanjut kepada masalah sosial, ekonomi, ruling system dan lain-lain lagi dimasa hadapan yang tidak mengikuti acuan wahyu.
“Not necessarily everything must start with try and error and fix it later, some matters have to be implemented correctly right from the beginning”.
Kesannya dari sudut sosial khususnya didalam sebuah negara yang menuju kepada Democratic Transhumanisme
Disamping itu, pentingnya untuk memgetahui perihal ini adalah kerana seperti yang sedia ditekankan sebelum ini, Body Modification yang dibenarkan dibawah rahim sistem demokrasi-kapitalisma tak akan menjadi mustahil untuk dimasa hadapan bagi wujudnya pula Morphological Freedom yang sedang dan akan dituntut oleh fahaman para penganut Transhumanisme (jika teknologinya wujud maka etikanya akan turut dibenarkan untuk melaksanakan morphology switching selagi mana ianya menguntungkan negara demokrasi-kapitalisma).
Kesannya adalah Transhumanisma boleh bekerja rapat bersama pendokong LGBTQ bagi membolehkan dan meningkatkan peluang berjayanya Morphological Freedom diterima sebagai undang-undang atau hak rakyat didalam negara pada hadapan. Kerana pada saat ini, hak-hak untuk mengubahsuai bentuk tubuh badan semakin lama semakin diterima, apatah lagi dimasa hadapan jika benar-benar terealisasinya teknologi memuat naik conciousness dan teknologi membangunkan badan sintetik yang sempurna kemudian dengan kemudahan itu para pendokong LGBTQ dapat memenuhi hajatnya untuk memindah badan kepada jantina lain dengan sempurna tanpa dapat dikenalpasti lagi gender asalnya, maka ini merupakan perbuatan melampaui batas dalam menentang atau mencabar hak Tuhan.
Telah sedia maklum, cita-cita Transhumanist antara yang radikal adalah mencapai hak morphology freedom, andaikata cita-cita ini tidak dapat dicapai, minimanya agenda atau trend Body Modification Freedom dapat dicapai juga merupakan pencapaian agung buat masa sekarang bagi mereka dan bagi pendokong LGBTQ. Ini kerana, dengan diterimanya hak pengubahsuaian tubuh badan manusia, dengan menggunakan platform demokrasi-kapitalisma, ianya tak mustahil (provided jika teknologi morphology switching telah wujud dan bioethics melegalkan perkara ini) makanya hak Morphology Freedom boleh berpotensi menjadi legal, dan apabila salah satu tahapan ini telah dikecapi, maka sedarlah kita telah masuk kepada era democratic transhumanisme.
Kesimpulan
Disclaimer: Untuk pengetahuan semua, artikel ini ditulis berdasarkan pembacaan peribadi penulis, perbincangan berbalas pesanan secara santai bersama dengan transhumanist dan berdasarkan analisa peribadi penulis setelah cuba merangkumkan maklumat-maklumat yang didapati kedalam artikel. Sungguhpun demikian, penulisan ini memiliki potensi jaiz aqli, ada kemungkinan Morphological Freedom (Kebebasan Berpindah Tubuh Badan) untuk mencapai “keabadian hidup” dek kerana selagi cukup wang untuk pindah badan boleh dicapai atau jika tidak, minimanya matlamat adalah mengapai hak Body Modification Freedom (Hak Kebebasan Mengubah suai Tubuh Badan). Adapun demikian, Body Modification secara radikal yang diingini oleh LGBTQ dan Transhumanist yang tidak bertepatan dengan wahyu ini sahajapun merupakan suatu kebejatan yang dah cukup berat dibawa oleh golongan tersebut apatah lagi jika terealisasinya Hak Morphology Freedom yang merupakan lanjutan perjuangan transhumanist. Ini kerana sekali lagi diingatkan dengan firman Allah:
“We have created humankind in the best of molds”
(At-Tiin: 4)
Mengubahnya secara radikal adalah dicela oleh Sang Pencipta dan lanjutannya membawa banyak masalah secara berangkai dalam perihal sosial, politik, ekonomi dan sebagainya. Bersama-sama kita ingat akan firman Sang Pencipta:
“Dan apabila dikatakan kepada mereka, janganlah kamu melakukan kerosakkan dibumi, mereka menjawab, kami adalah orang orang yang melakukan penambahbaikkan. Ingatlah sesunguhnya merekalah orang orang yang melakukan kerosakkan, tetapi mereka tidak menyedarinya”
( Al-Baqarah: 11-12)
Semoga penulisan ini tidak disalah mengerti.
Related Posts
Kami mengalu-alukan cadangan atau komen dari pembaca. Sekiranya anda punya artikel atau pandangan balas yang berbeza, kami juga mengalu-alukan tulisan anda bagi tujuan publikasi.